Úvod > Články > Češi po 25 let s mobily, teď chceme hlavně data

Češi po 25 let s mobily, teď chceme hlavně data

Už je to 25 let od chvíle, kdy se v Česku objevily první mobilní telefony. Zatímco dříve byl mobil výsadou bohatších lidí, dnes už se bez něj jen tak někdo neobejde. Jak jsme na tom s mobily dnes?

Češi po 25 let s mobily, teď chceme hlavně data

První komerčně provozovanou síť spustil Eurotel 12. září 1991. Tehdy byly mobily jen pro ty nejbohatší a pokrytí signálem bylo jen na zlomku českého území. Síť měla tehdy dva vysílače, jeden v Praze a druhý v Brně. A jak vypadaly ceny? Tehdy nazývaný radiotelefon stál okolo 60 tisíc korun a jelikož vážil 4 kg a měl výdrž v provozu jen pár minut, nebyl přiliž mobilní. V tu dobu neexistovaly SIM karty, čísla byla přidělována k telefonům. Za minutu hovoru zákazník zaplatil přibližně 20 Kč.

V roce 2000 vlastnila mobilní telefon třetina českých domácností. V roce 2014 podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) mobilní telefon mělo 99 % rodin, na každou domácnost průměrně vychází 2,06 mobilního telefonu. Mobil si našel cestu i k seniorům, v dnešní době využívá mobil 90 % Čechů starších 65 let.

Od roku 2013 začali tři hlavní operátoři nabízet neomezené tarify, které se cenově pohybovaly okolo sedmi set korun. Podle Ondřeje Nackeho, specialisty na telekomunikace z portálu Ušetřeno.cz, to v důsledku přineslo tři zásadní změny: “Lidé si logicky odvykli řešit počet minut či SMS a jejich dostatek považují tak nějak za samozřejmý. Došlo také k vyrovnání nabídek na trhu, takže dnes najdou zákazníci u všech operátorů víceméně to samé. Neomezené tarify také byly v nejlevnější variantě vždy podmíněny dvouletým závazkem, který do té doby nebyl vždy samozřejmostí. Dnes jsou nabídky bez smlouvy výjimečné a penalizované vyšší cenou,” vysvětluje Nacke.

Od poslední velké změny tedy uběhly tři roky. Nyní se hlavním tématem stává mobilní internet. Ten podle ČSÚ v roce 2013 využívala jen pětina dospělé populace, loni to ale bylo již 37 %. Podle Nackeho na to operátoři budou muset brzy zareagovat, protože jejich nabídka přestává odpovídat poptávce zákazníků. “Z každodenní praxe víme, že lidé již striktně nevyžadují neomezené volání natož SMS. Komunikace se přesunula do jiných kanálů, takže lidé naopak poptávají vysoké datové objemy okolo 5 GB a více. Na to nikdo z hlavních operátorů zatím nezareagoval. K vysokému objemu dat dostává zákazník vždy i neomezené volání a často i jiné bonusy, o které ale často nestojí. Cena takové komplexní nabídky je pak samozřejmě vyšší, což zákazníkům, kterým jde primárně o data, příliš nevyhovuje,” vysvětluje Nacke. Otázkou zůstává, kdy a který z operátorů na poptávku zareaguje jako první.

16. 9. 2016

Témata

mobilní internetmobilní telefonO2T-MobileVodafonevolání na pevnou

Sdílejte

Související nabídka

Tarif
Poskytovatel
Cena za měsíc
 
Cena za měsíc: 499 Kč
Cena za měsíc: 499 Kč

Přečtěte si také

 

O2 představilo televize Hisense se speciálním tlačítkem Oneplay

O2 přidává do nabídky televize Hisense se speciálním tlačítkem pro aplikaci Oneplay. Oba modely navíc mají chytré AI...

5. 7. 2025

Zobrazit celý článek

 

Vodafone na KVIFF 2025 láká na digitální zážitky a udržitelnost

Vodafone jako hlavní partner KVIFF 2025 nabídne na festivalu digitální zážitky, udržitelnost a kulturu. Pro...

3. 7. 2025

Zobrazit celý článek

 

Vodafone a Nokia otestovali v Česku superrychlý 25G internet

Vodafone s Nokií poprvé v ČR otestovali vysokorychlostní technologii 25G PON. Reálně naměřili téměř 20 Gb/s, běžné...

28. 6. 2025

Zobrazit celý článek

Zobrazit všechny články

Nejčtenější články

Amazon kvůli AI opět omezí počet zaměstnanců

 

Generativní AI podle šéfa Amazonu omezí potřebu některých pracovních pozic. Firma chce zefektivnit své týmy a při...

Zobrazit celý článek

Trump tlačí Apple k výrobě v USA, nelíbí se mu expanze do Indie

 

Donald Trump kritizoval Apple za přesun výroby do Indie. Firmu vyzval, aby produkty vyráběla v USA, a připomněl její...

Zobrazit celý článek

Netflix chystá nové reklamní formáty, nejlevnější tarif využívá už 94 milionů uživatelů

 

Netflix hlásí 94 milionů uživatelů svého tarifu podporovaného reklamou. Do konce příštího roku v něm přibudou nové...

Zobrazit celý článek