Úvod > Články > Nové podmínky nákupu přes internet

Nové podmínky nákupu přes internet

První den letošního roku vstoupil v platnost nový občanský zákoník. Velkých změn se dočkáme i v oblasti nákupu přes internet. Nákup přes internet je pohodlný a čím dál tím častěji využívaný způsob pořízení si nových věcí. Stále je co zlepšovat a výjimkou nejsou ani pravidla elektronického obchodování, kde bylo několik nedostatků, kterých obchodníci i spotřebitelé využívali. Nový zákoník jasně definuje lhůty a upřesňuje podmínky nákupu na internetu, které musí být striktně dodržovány. Inovace se týkají především odstoupení od smlouvy, reklamace a obchodních podmínek.

Nové podmínky nákupu přes internet

Smlouvy uzavřené od 1. 1. 2014 musí splňovat podmínky, které ukládá nový občanský zákoník. Všechny e-shopy se od této chvíle řídí novými obchodními pravidly. Pro spotřebitele to znamená, že smlouva je uzavřena ve chvíli, kdy je odeslána objednávka. To je datum, od kterého se počítají všechny související lhůty. Dále platí, že o všech speciálních poplatcích musí být zákazník informován ještě před uzavřením smlouvy. Nyní už nestačí, aby to bylo zmíněno v obchodních podmínkách. Změnou v obchodních podmínkách prošly také požadavky zákazníka. Znamená to, že pokud odešlete objednávku a do poznámky napíšete požadavek na jinou barvu zboží a obchodník tuto objednávku přijme, je povinen dodat vám odpovídající zboží.

Letošní rok s sebou přinesl také změny týkající se reklamace. Nově může zákazník žádat slevu na zboží, které dojde poškozené. V minulosti musel zákazník v takových případech zboží klasicky reklamovat, což bylo často zdlouhavé.

V případě, že se vaše zboží poškodí v dvouleté záruční lhůtě, máte právo ho reklamovat. Podle typu vady bude určeno, jestli jde o podstatné nebo nepodstatné porušení smlouvy. Pokud půjde o podstatné porušení smlouvy, máte nárok na výměnu poškozeného zboží, opravu, slevu z kupní ceny a v krajním případě i odstoupení od smlouvy s nárokem na vrácení peněz. V případě, že půjde o nepodstatné porušení smlouvy je možná sleva, výměna zboží nebo jeho oprava. Odstoupení od smlouvy je v tomto případě možné až ve chvíli, kdy prodejce nezajistí nápravu. V praxi to znamená, že odstoupit od smlouvy a nárokovat si vrácení peněz můžete v případě, že prodejce nevymění ani neopraví reklamované zboží do 30 dnů od podání reklamace.

Důležitou novinkou je také to, že reklamace musí být vždy možná stejnou cestou, jako nákup zboží. Pokud vám zboží z e-shopu bylo zasláno poštou, můžete ho tímto způsobem i reklamovat. V případě, že je reklamace možná i na pobočce nebo v servisu, vztahují se na tuto reklamaci stejná pravidla. Ve chvíli, kdy zboží reklamujete na pobočce či v jiných obchodních prostorech, nechte si vystavit potvrzení o přijetí. Do 3 dnů vás prodejce musí informovat o tom, jaký bude postup. Na samotné odstranění vady má prodejce lhůtu 30 dní. Tato lhůta se počítá od chvíle podání reklamace, až po informaci od obchodníka, že došlo k odstranění vady a domluvy o předání reklamovaného zboží.

Dalším bodem v podmínkách, který prošel změnou je odstoupení od smlouvy. Podle nového občanského zákoníku se nákup přes internet řadí do stejné kategorie, jako smlouvy uzavřené po telefonu nebo písemnou cestou. Znamená to, že se na něj vztahuje možnost odstoupení od smlouvy do 14 dnů. Toto platilo i nyní, změnou je jasně specifikovaná dvoutýdenní lhůta, která se počítá od doby převzetí a to ať už jde o osobní odběr nebo převzetí zboží na poště. Pokud se zákazník rozhodne v povolené lhůtě odstoupit od smlouvy písemně je rozhodující datum odeslání. Znamená to, že i v případě, že bude prodejci doručeno odstoupení po uplynutí dvoutýdenní lhůty je rozhodující datum odeslání, pokud to do této lhůty spadá, musí obchodník odstoupení akceptovat. Při vrácení zboží do 14 dnů vrací prodejce zákazníkovi všechny peníze a to včetně nákladů na dopravu. Na vrácení peněz má prodejce 14 dnů, ne měsíc, jak tomu bylo dříve. Nově je také prodejce povinen uhradit zákazníkovi peníze na dopravu té nejnižší možné přepravy. Pokud je možnost doručení zboží poštou v ceně 100 kč, ale zákazník si vybere kurýra, který je dražší, prodejce vrací částku za přepravu poštou, protože jde o nejnižší nabízené poštovné.

Zákoník myslí i na podnikatele. Pokud bude zboží ve 14 lhůtě vráceno poškozené, obchodník má právo na snížení částky, která bude zákazníkovi vrácena. Zboží nemusí být vráceno v původním obalu a podmínkou na jeho přijetí nejsou ani visačky či ochranné fólie, které produkt původně obsahoval. Vrátit zboží ve 14 denní lhůtě může i zákazník, který si zboží osobně vyzvedl na pobočce. Rozhodující je v tomto případě datum uzavření smlouvy, které proběhlo na dálku.

13. 1. 2014

Témata

ADSLmobilní internetpevný internet

Sdílejte

Související nabídka

Tarif
Poskytovatel
Cena za měsíc
 
Cena za měsíc: 499 Kč
Cena za měsíc: 798 Kč
Cena za měsíc: 449 Kč

Přečtěte si také

 

dTest: České mobilní služby patří k dražším v EU

Spotřebitelský portál dTest srovnával ceny neomezených tarifů u nás a v zahraničí. Podle zprávy Evropské komise o...

28. 11. 2016

Zobrazit celý článek

 

Jaké budou Vánoce 2016 s našimi operátory?

Přípravy na Vánoce jsou v plné v proudu, i tuzemští operátoři již představili své vánoční nabídky. Kdo letos přišel...

21. 11. 2016

Zobrazit celý článek

 

O2 spustilo vánoční spot se zmrzlou babičkou

Od středy jste se mohli na webu, v tisku a také v televizi všimnout nových reklam od O2, které podporují vánoční...

10. 11. 2016

Zobrazit celý článek

Zobrazit všechny články

Nejčtenější články

Co si operátor O2 připravil na Vánoce?

 

Vánoce se nezadržitelně blíží a operátoři startují své vánoční nabídky. Co si pro své zákazníky od 1. listopadu...

Zobrazit celý článek

Co si O2 připravilo nového pro své zákazníky?

 

Operátor O2 ve čtvrtek na tiskové konferenci s novináři představil pár novinek, podívejte se s námi, na co se...

Zobrazit celý článek

O2 spustilo vánoční spot se zmrzlou babičkou

 

Od středy jste se mohli na webu, v tisku a také v televizi všimnout nových reklam od O2, které podporují vánoční...

Zobrazit celý článek