Úvod > Články > Nové podmínky nákupu přes internet

Nové podmínky nákupu přes internet

První den letošního roku vstoupil v platnost nový občanský zákoník. Velkých změn se dočkáme i v oblasti nákupu přes internet. Nákup přes internet je pohodlný a čím dál tím častěji využívaný způsob pořízení si nových věcí. Stále je co zlepšovat a výjimkou nejsou ani pravidla elektronického obchodování, kde bylo několik nedostatků, kterých obchodníci i spotřebitelé využívali. Nový zákoník jasně definuje lhůty a upřesňuje podmínky nákupu na internetu, které musí být striktně dodržovány. Inovace se týkají především odstoupení od smlouvy, reklamace a obchodních podmínek.

Nové podmínky nákupu přes internet

Smlouvy uzavřené od 1. 1. 2014 musí splňovat podmínky, které ukládá nový občanský zákoník. Všechny e-shopy se od této chvíle řídí novými obchodními pravidly. Pro spotřebitele to znamená, že smlouva je uzavřena ve chvíli, kdy je odeslána objednávka. To je datum, od kterého se počítají všechny související lhůty. Dále platí, že o všech speciálních poplatcích musí být zákazník informován ještě před uzavřením smlouvy. Nyní už nestačí, aby to bylo zmíněno v obchodních podmínkách. Změnou v obchodních podmínkách prošly také požadavky zákazníka. Znamená to, že pokud odešlete objednávku a do poznámky napíšete požadavek na jinou barvu zboží a obchodník tuto objednávku přijme, je povinen dodat vám odpovídající zboží.

Letošní rok s sebou přinesl také změny týkající se reklamace. Nově může zákazník žádat slevu na zboží, které dojde poškozené. V minulosti musel zákazník v takových případech zboží klasicky reklamovat, což bylo často zdlouhavé.

V případě, že se vaše zboží poškodí v dvouleté záruční lhůtě, máte právo ho reklamovat. Podle typu vady bude určeno, jestli jde o podstatné nebo nepodstatné porušení smlouvy. Pokud půjde o podstatné porušení smlouvy, máte nárok na výměnu poškozeného zboží, opravu, slevu z kupní ceny a v krajním případě i odstoupení od smlouvy s nárokem na vrácení peněz. V případě, že půjde o nepodstatné porušení smlouvy je možná sleva, výměna zboží nebo jeho oprava. Odstoupení od smlouvy je v tomto případě možné až ve chvíli, kdy prodejce nezajistí nápravu. V praxi to znamená, že odstoupit od smlouvy a nárokovat si vrácení peněz můžete v případě, že prodejce nevymění ani neopraví reklamované zboží do 30 dnů od podání reklamace.

Důležitou novinkou je také to, že reklamace musí být vždy možná stejnou cestou, jako nákup zboží. Pokud vám zboží z e-shopu bylo zasláno poštou, můžete ho tímto způsobem i reklamovat. V případě, že je reklamace možná i na pobočce nebo v servisu, vztahují se na tuto reklamaci stejná pravidla. Ve chvíli, kdy zboží reklamujete na pobočce či v jiných obchodních prostorech, nechte si vystavit potvrzení o přijetí. Do 3 dnů vás prodejce musí informovat o tom, jaký bude postup. Na samotné odstranění vady má prodejce lhůtu 30 dní. Tato lhůta se počítá od chvíle podání reklamace, až po informaci od obchodníka, že došlo k odstranění vady a domluvy o předání reklamovaného zboží.

Dalším bodem v podmínkách, který prošel změnou je odstoupení od smlouvy. Podle nového občanského zákoníku se nákup přes internet řadí do stejné kategorie, jako smlouvy uzavřené po telefonu nebo písemnou cestou. Znamená to, že se na něj vztahuje možnost odstoupení od smlouvy do 14 dnů. Toto platilo i nyní, změnou je jasně specifikovaná dvoutýdenní lhůta, která se počítá od doby převzetí a to ať už jde o osobní odběr nebo převzetí zboží na poště. Pokud se zákazník rozhodne v povolené lhůtě odstoupit od smlouvy písemně je rozhodující datum odeslání. Znamená to, že i v případě, že bude prodejci doručeno odstoupení po uplynutí dvoutýdenní lhůty je rozhodující datum odeslání, pokud to do této lhůty spadá, musí obchodník odstoupení akceptovat. Při vrácení zboží do 14 dnů vrací prodejce zákazníkovi všechny peníze a to včetně nákladů na dopravu. Na vrácení peněz má prodejce 14 dnů, ne měsíc, jak tomu bylo dříve. Nově je také prodejce povinen uhradit zákazníkovi peníze na dopravu té nejnižší možné přepravy. Pokud je možnost doručení zboží poštou v ceně 100 kč, ale zákazník si vybere kurýra, který je dražší, prodejce vrací částku za přepravu poštou, protože jde o nejnižší nabízené poštovné.

Zákoník myslí i na podnikatele. Pokud bude zboží ve 14 lhůtě vráceno poškozené, obchodník má právo na snížení částky, která bude zákazníkovi vrácena. Zboží nemusí být vráceno v původním obalu a podmínkou na jeho přijetí nejsou ani visačky či ochranné fólie, které produkt původně obsahoval. Vrátit zboží ve 14 denní lhůtě může i zákazník, který si zboží osobně vyzvedl na pobočce. Rozhodující je v tomto případě datum uzavření smlouvy, které proběhlo na dálku.

13. 1. 2014

Témata

ADSLmobilní internetpevný internet

Sdílejte

Související nabídka

Tarif
Poskytovatel
Cena za měsíc
 
Cena za měsíc: 499 Kč
Cena za měsíc: 798 Kč
Cena za měsíc: 449 Kč

Přečtěte si také

 

O2 vydělává hlavně O2 TV a mobilní data

Operátor O2 v úterý zveřejnil své neauditované provozní a finanční výsledky za rok 2016. Společnost v loňském roce...

1. 2. 2017

Zobrazit celý článek

 

S Vodafone Češi darovali přes milion GB

Češi darovali přes milion GB během vánoční kampaně Vodafonu. Mobilní data zdarma získají lidé s těžkým zdravotním...

5. 1. 2017

Zobrazit celý článek

 

Jak se dařilo operátorům na Štědrý den 2016

Jak si vedli operátoři během Štědrého dne, nejvytíženějšího dne v roce? Stále více lidí si vánoční přání posílá přes...

28. 12. 2016

Zobrazit celý článek

Zobrazit všechny články

Nejčtenější články

O2 a Vodafone mají zaplatit pokutu 99 milionů

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) stanovil pokutu pro operátory O2 a Vodafone ve výši 99,1 milionu korun...

Zobrazit celý článek

Garmin fénix5: hodinky pro menší zápěstí

 

Garmin představuje nové sportovní hodinky fénix5, které mají větší výdrž a dokonce padnou i sportovcům s menším...

Zobrazit celý článek

Samsung Gear S3,S2 a Fit2 nyní připojíte i k iPhonu

 

Nejnovější řada chytrých hodinek Samsung Gear včetně modelů S3, S2 a Fit2 je nyní kompatibilní se systémem iOS.

Zobrazit celý článek